Google Ads in 2025: welke trends volg je en welke niet?

Paid Search is al jarenlang een van de belangrijkste conversiekanalen. Toch is er veel veranderd. Strategieën die drie jaar geleden nog wel werkten, werken lang niet zo goed meer. Daarnaast krijgt het platform in toenemende mate last van concurrentie door marketplaces, socialmediaplatformen en AI-zoekmachines; niet iedereen begint zijn of haar zoektocht meer op Google. Google doet haar best om deze concurrentie te beantwoorden en rolt in sneltrein vaart nieuwe features uit.

In deze blog krijg je praktische adviezen hoe je jouw Google Ads future-proof kunt inrichten om de concurrentie een stap voor te blijven.

Wat is belangrijk in jouw Google Ads strategie in 2025?

  • Zorg voor een sterk datafundament. Server-side tracking, enhanced conversions, offline conversion tracking en Google Consent Mode v2 worden de norm. De volledige waarheid zul je nooit boven water krijgen, maar je zult je best moeten doen om dichter bij de waarheid te komen.
  • Gebruik klantdata voor de acquisitie van nieuwe klanten. Upload jouw meest up-to-date klantlijsten om nieuwe klanten te vinden. Garbage in = garbage out. Zorg dat jouw klantdata de juiste informatie bevat.
  • Zet plug & play-campagnes met beleid in. Google verschuift de focus naar biedstrategieën, Performance Max en brede zoektermen. “Plug & play”-functies die de campagne set-up versimpelen, maar als je dit zonder beleid doet, gaat het ten koste van de winstgevendheid.
  • Benut de extra ruimte voor off-platform optimalisaties. De tijd dat je urenlang besteedde aan het optimaliseren van de kosten per klik en advertentieteksten is voorbij. Natuurlijk hoort dit er nog bij, maar je kunt ook enorm veel winst halen uit het optimaliseren van je landingspagina.

Zorg voor een sterk datafundament

Data is essentieel voor advertentieplatformen. Zonder data kun je zelf geen beslissingen nemen en zijn geautomatiseerde biedstrategieën minder effectief.

Het meten van conversies wordt doorgaans gedaan met behulp van cookies. Cookies worden in jouw browser geplaatst en slaan informatie op, bijvoorbeeld via welk kanaal je op de website bent beland of welk item je in je winkelmand hebt gestopt. Dit heeft altijd één grote keerzijde gehad: klantreizen duren vaak langer dan één dag en cookies bevinden zich in de browser. Op het moment dat jij van device wisselt (mobiel > desktop), gebruik je een andere browser en wordt een nieuwe – lege – cookie geplaatst. Conversietracking is dus nooit 100% nauwkeurig geweest.

Daar zijn tegenwoordig nog extra uitdagingen bijgekomen, in de vorm van adblockers, Intelligent Tracking Prevention (ITP) en cookiebanners. Zuivere data krijgen is tegenwoordig onmogelijk, maar je moet wel je best doen om zo dicht mogelijk bij de waarheid te komen.

Waarom is dat belangrijk? Heel simpel: op het moment dat jij – of een biedstrategie – beslissingen maakt op basis van onvolledige data, kan dit veel omzet kosten.

Beeld je in dat het binnenhalen van een nieuwe klant maximaal €60,- mag kosten. Op het moment dat je uitsluitend gebruikmaakt van client-side tracking, kun je simpelweg niet alle conversies meten. Het dashboard toont dus minder conversies dan je in werkelijkheid gerealiseerd hebt. De customer acquisition cost (CAC) ligt hoger dan werkelijk het geval is.

Wanneer je gebruikmaakt van moderne trackingprincipes, kom je dichter bij de werkelijkheid. Om dit te illustreren zijn fictieve gegevens in een tabel verwerkt. Houd in je achterhoofd dat je in beide situaties evenveel klanten binnen hebt gehaald, maar dat de verschillen puur in het dashboard ontstaan.

Kosten Conversies CAC
In werkelijkheid € 9.774 195 € 50
Standaard tracking € 9.774 153 € 64
Moderne tracking € 9.774 178 € 55
Verschil 0,00% 16,34% -14,04%

Zoals je ziet, ligt de CAC bij het gebruik van standaard tracking boven de target. In zo’n geval zou je waarschijnlijk besluiten om je advertentie-uitgaven te verlagen. Het gevolg is dat je minder klanten binnenhaalt.

Bij gebruik van moderne trackingstandaarden ligt de CAC wel mooi binnen de target. Hier zou je mogelijk besluiten om de advertentie-uitgaven te verhogen om nóg meer klanten binnen te halen. Die ruimte heb je immers.

Zoals je hierboven kunt zien, komen beide situaties niet helemaal overeen met de werkelijkheid, maar je wilt zo dicht mogelijk in de buurt komen om de juiste beslissingen te nemen.

Server-side tracking

Bij standaard client-side tracking wordt data via de browser van een bezoeker naar Google Ads gestuurd. Adblockers en Intelligent Tracking Prevention (ITP) in Safari en Firefox kunnen echter roet in het eten gooien. De oplossing hiervoor heet server-side tracking. Dit levert gemiddeld zo’n 10% tot 20% extra data op.

Met server-side tracking worden gegevens niet rechtstreeks vanuit de browser naar een advertentieplatform gestuurd. De gegevens worden namelijk met een omweg via de server van de adverteerder gestuurd. Met de juiste implementatie kun je adblockers en ITP omzeilen om jouw data nauwkeuriger te maken.

Server side tracking vs client side tracking

Hier kleven wel nadelen aan. Omdat je de data op jouw eigen server opslaat, heb je meer verantwoordelijkheden voor privacy en beveiliging (AVG). Daarnaast zitten er vaak wat kosten aan verbonden.

Advies: Altijd doen op het moment dat je datagedreven keuzes wilt maken en/of maximaal wilt profiteren van biedstrategieën.

Enhanced conversions

Met enhanced conversions kun je de nauwkeurigheid van jouw tracking nog verder verbeteren. De positieve impact op jouw data is wel minder groot dan bij server-side tracking, maar implementatie is ook een stuk makkelijker. De winst is ongeveer 5% extra data.

Bij gebruik van enhanced conversions stuur je versleutelde klantgegevens (e-mail en/of telefoonnummer) door naar Google Ads op het moment dat iemand converteert. Google kan deze informatie gebruiken om de klant te matchen aan Google-accounts. De klant moet dus wel ingelogd zijn op Google (met hetzelfde e-mailadres) op het moment dat hij of zij op de advertentie klikt. Anders is een match sowieso niet mogelijk.

Hoe werkt enhanced conversions

Enhanced conversions kun je gebruiken in combinatie met server-side tracking. Let op: bij webshops op een bekend CMS (o.a. WooCommerce, Shopify, Lightspeed, Magento) kun je de klantdata automatisch doorsturen met behulp van de Google tag. Bij webshops van minder bekende systemen of wanneer je doel is om leads te generen kun je dit het beste handmatig implementeren met behulp van Google Tag Manager.

Advies: Altijd doen. Klein, groot, leadgeneratie of e-commerce. Simpele wijziging. En bij voorkeur dus handmatig.

Offline conversion tracking

Voor bedrijven die Google Ads inzetten om in contact te komen met klanten – leadgeneratie – is offline conversion tracking een must. En dat kan ook voor webshops gelden! Bij sommige webshops nemen bezoekers eerst contact op om een offerte aan te vragen.

Niet iedere lead levert evenveel op en sommige leads zijn überhaupt waardeloos. Op het moment dat je gaat sturen op een gemiddelde CAC (customer acquisition cost), ben je niet optimaal bezig. Google heeft tegenwoordig twee nieuwe conversiecategorieën:

  1. Qualified leads: binnen deze categorie kun je conversies aanmaken om door sales gekwalificeerde leads te meten.
  2. Converted leads: binnen deze categorie kun je conversies aanmaken om het aantal werkelijke nieuwe klanten (+ omzet) te meten.

Het meten van nieuwe klanten (converted leads) heeft natuurlijk de voorkeur. Maar deze methode is niet bulletproof. In de praktijk blijkt dat je lang niet alles kunt matchen. Sowieso kun je het vergeten op het moment dat je salescyclus langer dan 90 dagen duurt.

Hoe werkt enhanced conversions for leads

Voor veel partijen is het dus interessanter om het aantal qualified leads te meten. Oftewel: hoeveel leads worden door jouw salesafdeling als kwalitatief bestempeld. Dát zegt namelijk veel over de effectiviteit van jouw marketinginspanningen. De werkelijke ROI hangt ook af van de daadkracht van de salesafdeling.

In de praktijk kunnen dit soort implementaties jouw resultaten in een heel ander licht plaatsen. Neem het voorbeeld hieronder van een webshop waarbij de gemiddelde orderwaarde meer dan €1.000,- is. Veel bestellingen verlopen via offertes en worden niet online aangekocht. In de geanalyseerde periode werd €40.000,- omzet uit directe bestellingen gemeten. Maar dankzij enhanced conversions for leads konden we nog eens €12.000,- extra toekennen aan de campagnes. Dat levert bijna 30% extra omzet data op!

Offline conversion tracking in de praktijk

Enhanced conversions for leads werkt het beste wanneer je zorgt voor automatische koppelingen tussen jouw CRM-systeem of webshop en Google Ads. In sommige gevallen kun je deze systemen rechtstreeks aan elkaar koppelen. In andere gevallen kan Zapier uitkomst bieden. In het bovenstaande voorbeeld hebben wij via Zapier een koppeling gemaakt tussen Shopify en Google Ads.

Advies: optioneel wanneer jouw omzet voor 90% afhangt van Google Ads. Je wéét dan immers wat dit kanaal oplevert. Dit wordt essentieel wanneer je meerdere acquisitiekanalen hebt en de ROI van Google Ads in kaart wil brengen. Dit vergt wel enige discipline bij de organisatie (sales of eigenaar) en werkt het best in combinatie met een CRM-systeem.

Gebruik klantdata voor de acquisitie van nieuwe klanten

Waarschijnlijk ben je inmiddels op de hoogte van het feit dat 3rd party cookies hun langste dagen hebben gehad. Op het moment dat deze cookies verdwijnen heeft dit vooral impact display advertising – en op remarketing in het bijzonder. Remarketing via Google Ads leunt namelijk volledig op 3rd party cookies.

Het gebruik van 1st party data wordt gezien als het nieuwe goud. Met 1st party data wordt de dat die jij zelf van jouw klanten verzameld bedoeld. Die gegevens kun je enerzijds gebruiken om jouw conversie tracking te verbeteren, bijvoorbeeld met offline conversie tracking. Maar je kunt deze gegevens ook inzetten om nieuwe klanten te werven.

Je kunt jouw klantdata versleuteld uploaden in Google Ads. Denk aan NAW- en contactgegevens waarmee Google jouw klanten kan identificeren. Veel web- en CRM-systemen bieden tegenwoordig de mogelijkheid om dit soort lijsten geautomatiseerd te koppelen. Zo blijven de lijsten altijd up-to-date. Die klantgegevens kun je op verschillende manieren inzetten:

  • Bij ‘Demand Gen’ campagnes kun je customer match doelgroepen gebruiken om nieuwe doelgroepen te bereiken die lijken op jouw klanten: lookalike segmenten. Deze optie is op dit moment alleen bij Demand Gen mogelijk.
  • Je kunt customer match lists gebruiken als doelgroep signalen. Biedstrategieën in Performance Max, Demand Gen of reguliere campagnes gebruiken deze informatie om jouw doelgroep nauwkeuriger te bereiken.
  • Ook kun je bestaande klanten uitsluiten van specifieke campagnes, bijvoorbeeld omdat je bestaande klanten bereikt via andere kanalen – zoals e-mail – en hier geen Google Ads budget aan wilt uitgeven.
  • Andersom kun je campagnes ook gericht targeten op bestaande klanten. Dat is interessant op het moment dat je bijvoorbeeld wilt upsellen en/of klanten wilt behouden door een retentie aanbod.

Advies: adverteerders kunnen al vanaf 100 (door Google) geïdentificeerde profielen gebruik maken van lookalike segmenten bij Demand Gen campagnes. Niet iedereen kan geïdentificeerd worden, dus in de praktijk heb je zo’n 150 tot 200 klanten nodig. Meer data resulteert in betere targeting. Om klantgegevens in te zetten als doelgroep signaal en om klanten in of uit te sluiten van campagnes heb je minimaal 1.000 herkende klanten nodig.

Voor kleine adverteerders is 1st party data vooral interessant als doelgroep signaal. Gebruik dit zeker indien mogelijk. In de praktijk profiteren vooral grote adverteerders – vanaf duizenden klanten per maand – van functionaliteiten om bestaande klanten te targeten of uit te sluiten. Dat heeft voor kleine adverteerders veel minder impact.

Zet plug & pay campagnes met beleid in

Google neemt in toenemende mate controle weg bij haar adverteerders. Gone are the days waarin je elk zoekwoord in een aparte advertentiegroep stopte en specifieke advertentie schreef. Je kunt tegenwoordig al het vuile werk uitbesteden aan Google zelf. Geef je URL op zodat Google kan scannen wat je zoal doet. Stel een budget en target in en let Google do its magic. Performance Max, brede zoekwoorden en automatische biedstrategieën staan bij Google hoog op de agenda. In hoeverre moet je hier in meegaan?

Biedstrategieën

Op het moment dat je zelf de maximale kosten per klik instelt met ‘Handmatige CPC’ is jouw bod in de basis hetzelfde bij iedere zoekopdracht. Je houdt hiermee een stukje controle in handen, maar is dat logisch? Bezoeker A is mogelijk al veel verder in zijn oriëntatieproces dan bezoeker B. Het bezoek van bezoeker A levert mogelijk dus meer op.

Google kan allerlei factoren – zoals tijdstip, dag van de week, gebruikte zoekterm – combineren met historisch zoekgedrag van een specifieke gebruiker om in te schatten hoe groot de kans is op een conversie. Wanneer je biedstrategieën benut gebruikt Google deze data om de hoogte van het bod te bepalen. De kans is groot dat Google dit veel meer ‘op maat’ doet dan wanneer je zelf aan de knoppen zit.

Er zijn verschillende biedstrategieën, waarvan je er een aantal mag vergeten. Die hebben zeer beperkt nut. De overgebleven biedstrategieën kun je overwegen op het moment dat jouw account of campagne aan bepaalde criteria voldoet. Om de biedstrategie optimaal te benutten moet je een minimaal aantal conversies behalen.

Biedstrategie Min. Conversies Tijdframe Scope
Maximaliseren van conversies 15 Per maand Per campagne
Maximaliseren van conversiewaarde 15 Per maand Per campagne
Doel-CPA (tCPA) 30 Per maand Per campagne
Doel-ROAS (tROAS) 50 Per maand Per campagne

Haal je het minimale aantal conversies niet? Overweeg om campagnes samen te voegen of om gebruik te maken van een ‘portfolio biedstrategie’.

Biedstrategieën gericht op het maximaliseren van conversies of omzet prioriteren het uitgeven van het ingestelde budget. Ongeacht of en hoeveel conversies je daarvoor terugziet. Biedstrategieën met CPA of ROAS targets respecteren de target; op het moment dat je dit niet haalt worden de uitgaven beperkt en vice versa.

Praktische tips:

  • Start met handmatige CPC in nieuwe accounts of in accounts met weinig conversie data;
  • Test de effectiviteit van biedstrategieën met behulp van campagne experimenten;
  • Zorg voor moderne tracking standaarden om de biedstrategie optimaal te voeden;
  • Houd rekening met marges; niet ieder product of iedere dienst levert evenveel op.

Advies: op z’n minst mee experimenteren zodra je aan de conversie eisen voldoet. Dit is de nieuwe standaard.

Performance Max

Performance Max…waar te beginnen. Vroegah bestond een basis Google Ads account uit een Search/Shopping campagne om nieuw publiek te bereiken en een remarketing display campagne voor warme doelgroepen (website bezoekers). Adverteerders met grote budgetten durfden ook YouTube nog wel eens aan.

Google verkocht niet alle beschikbare inventory voor display en YouTube campagnes. Dat waren de lege stoeltjes in de bioscoop, zeg maar. Er werd ooit een poging gedaan voor Smart Display, maar dat pakte niet echt. Nu is het de beurt aan Performance Max. De alleskunner die performance en branding combineert om tot de beste resultaten te komen. Althans, dat zeggen ze.

Peformance Max is echter geen magic fix. Het is in de basis namelijk gewoon een soort campagne cocktail. Campagnes die je los van elkaar ook gewoon kan optuigen. Maar er is een reden waarom veel adverteerders YouTube en in mindere mate display links laten liggen. Dat zijn kanalen die op de korte termijn minder opleveren. Bovendien heeft Performance Max idealiter 50+ conversies per maand nodig om optimaal te presteren.

Over de ‘feed-only’ variant valt ook genoeg te zeggen. Met een workaround kun je Performance Max strippen om er een veredelde Shopping campagne van te maken die gebruik maakt van een biedstrategie. Maar dan met minder inzichten, want die geeft Performance Max niet echt (wordt langzaam beter).

Bij lead generatie moet je er in veel gevallen niet aan beginnen. Tenzij je heel actief bezig bent met offline conversion tracking en dit voldoende data oplevert om de algoritmes te voeden. Nogmaals; niet iedere lead is evenveel waard en puur sturen op aantallen kan een ongewenste uitkomst opleveren.

Heeft Performance Max dan helemaal geen nut? Let’s just say dat je het voor webshops kan overwegen op het moment dat je aan de minimale conversiedata (50 p/m) kan voldoen. In andere gevallen ben je minstens net zo goed af met een ‘normale’ set-up in combinatie met een biedstrategie. En dan heb je ook meer data en inzichten.

Advies: niet doen bij lead generatie, webshops met minder dan 25 producten of wanneer je niet kan voldoen aan de minimale conversie eisen. In andere situaties het overwegen waard.

Brede zoekwoorden

Al sinds 2018 geeft Google adverteerders minder controle geven over de zoekwoorden waarop zij adverteren. Je kunt zoekwoorden binnen Google Ads op drie manieren instellen: exact, zinsdeel of breed. Als je vóór 2018 een zoekwoord als exacte match instelde, werd je echt alleen vertoond op dat exacte zoekwoord. Vanaf dat jaar is hier langzaam verandering in gekomen. De huidige situatie is als volgt:

Match type Manier van invoeren Triggert op Voorbeelden
Exacte match [website laten maken] Exacte of sterk vergelijkbare zoekopdrachten website laten maken, webshop laten maken, website maken
Zinsdeel match “website laten maken” Exact + Zoekopdrachten waar het keyword in verwerkt is mooie website laten maken, wordpress website laten maken,
Brede match website laten maken Exact + Zinsdeel + vergelijkbare zoekintenties website laten maken, website, kersvers digital, wordpress

Je ziet dat je met exacte en zinsdeel zoekwoorden redelijk dicht bij de ingestelde zoekwoorden blijft. Je houdt hiermee dus een vrij behoorlijke mate van controle. Veel Google Ads specialisten vermeden brede zoekwoorden altijd, omdat Google het begrip ‘relevantie’ wel erg ruim nam.

Bij brede zoekwoorden ligt de focus namelijk niet op het zoekwoord, maar op de zoekintentie. Als iemand een zoekopdracht invoert met een vergelijkbare intentie is dat volgen Google óók een match.

Hoe werkt dat dan? Stel dat iemand zoekt op kersvers digital. Google weet op basis van haar eigen data welke doelgroep op onze merknaam zoekt. Google weet dus ook dat die mensen vaak een website willen laten maken. Google ziet dat als volgt: Kersvers Digital = website laten maken. Dus als jij website laten maken instelt als breed zoekwoord, kan het zomaar zijn dat jouw advertentie wordt vertoond op het moment dat iemand kersvers digital zoekt.

De grote valkuil bij brede zoekwoorden is denk ik duidelijk. Dit kan voor jou echter ook voordelen opleveren. Soms kom je dankzij brede zoekwoorden op nieuwe zoekopdrachten waar je nog niet eerder aan hebt gedacht. Een kans op meer traffic en omzet dus. En soms heb je simpelweg met héél veel verschillende zoektermen te maken. In zulke situaties bieden brede zoekwoorden uitkomst.

Brede zoekwoorden staan steeds hoger op de sales agenda van Google. Inmiddels zo hoog, dat het een algemene campagne instelling is geworden.

Broad match keyword instellingen

Waar moet je op letten bij het gebruik van brede zoekwoorden:

  • Geef Google de ruimte om data te verzamelen, maar bekijk het zoektermen rapport regelmatig om irrelevante zoekwoorden uit te sluiten.
  • Maak gebruik van dynamic keyword insertion; op die manier kun je het zoekwoord gemakkelijk in de advertentietekst laten terugkeren voor hogere relevantie.
  • Gebruik biedstrategieën uitsluitend in combinatie met biedstrategieën; anders kan het een erg duur geintje worden.

Advies: gebruik brede zoekwoorden met beleid. Als jij bewust adverteert op specifieke zoektermen – bijvoorbeeld een specifiek merk – dan zijn brede zoekwoorden zelden een goed idee. Zet brede zoekwoorden in op het moment dat op zoek bent naar meer omzet en je een plafond hebt bereikt met exacte en zinsdeel zoekwoorden. En dan bij voorkeur in combinatie met een biedstrategie.

Benut de extra ruimte voor off-platform optimalisaties

In veel accounts valt er nog voldoende werk te verrichten: irrelevante zoektermen uitsluiten, biedstrategieën finetunen, nieuwe producten toevoegen aan campagnes, advertentieteksten aanpassen et cetera. Maar feit is wel dat er minder te doen is dan een paar jaar geleden. Er zijn minder knopjes om aan te draaien en de knopjes die er zijn, behoeven minder aandacht.

Nee, dan moet je niet met je voeten omhoog achter je bureau gaan zitten. Hier liggen juist veel kansen. Je kunt nu veel meer tijd besteden aan off-platform optimalisaties. Je weet wel, optimalisaties die niet binnen het Google Ads-dashboard plaatsvinden. Haal je hoofd eens uit dat dashboard. Die optimalisaties kunnen nog meer opleveren dan optimalisaties die je binnen het platform doorvoert, zeker bij accounts die al een tijd stabiel draaien.

Concurrentie analyse

Oké, dit is misschien niet direct een optimalisatie. Maar ga eens goed naar jouw concurrentie kijken, zeker de concurrenten die ook op Google adverteren of organisch goed scoren. Je kunt ervan uitgaan dat jouw bezoekers niet direct bij de eerste klik kopen. Mensen gaan eerst vergelijken voordat ze een beslissing nemen. Grote kans dat ze jouw directe Google-concurrenten ook meenemen.

Beter goed gejat dan slecht verzonnen. Het is natuurlijk niet chique om jouw concurrentie één-op-één te kopiëren. Waarschijnlijk is het zelfs onverstandig. Maar je hoeft het wiel natuurlijk ook niet helemaal zelf uit te vinden. Er hebben waarschijnlijk al meer knappe koppen nagedacht over jouw probleem, doelgroep en product. Maar op welke punten kun je concurrenten zinvol vergelijken?

We laten webdesign en UX even buiten beschouwing. Laten we ons puur richten op strategische en operationele aspecten. Een concurrentieanalyse is alleen waardevol als je er ook daadwerkelijk iets mee doet. Uiteindelijk wil je de concurrentie overtreffen met een sterker aanbod, meer transparantie of duidelijkere communicatie. Kijk in ieder geval naar de volgende punten:

  • Waardepropositie: op welke manier voegen ze waarde toe voor klanten en hoe duidelijk wordt dit gecommuniceerd?
  • Positionering: op welke manier onderscheiden ze zich van de rest en in welk opzicht zijn zij uniek? Waar ligt de focus op in communicatie?
  • Doelgroep: wordt er een specifieke doelgroep aangesproken en op welke manier wordt dit gedaan (beeld/schrift)?
  • Prijsstrategie: welke prijsstrategie hanteert de concurrentie en op welke klantsegmenten richten zij zich?
  • Reviews/cases: op welke manier zorgt jouw concurrentie voor social proof en hoe verhoud zich dat tot jouw merk?

Bij leadgeneratie kun je ook kijken naar het ‘lead capture-mechanisme’. Hoe komt jouw concurrent met klanten in contact? Is dat een contact- of offerteformulier of probeert de concurrent gegevens te verzamelen met een ‘lead magnet’, zoals een gratis proefperiode of waardevolle download?

Bij e-commerce zijn er doorgaans meer punten om te vergelijken: lopende acties, aangeboden betaalmethoden, lease-/leningopties, garantie, levertijd, verzendkosten, retourbeleid, productspecificaties, showroom ja/nee, productbeoordelingen, klantenservice en het revenue model. Het revenue model verdient waarschijnlijk toelichting; dit is de manier waarop een webshop zijn geld verdient. Willen ze bijvoorbeeld bij de eerste verkoop winstgevend zijn of hebben ze een mechanisme ingebouwd waardoor klanten terug blijven komen?

Daarnaast is het ook altijd interessant om de advertenties van concurrenten onder de loep te nemen. Wist je dat je dit eenvoudig kunt doen via Google’s Ad Transparency Center? Ook Meta en LinkedIn bieden deze optie.

Customer value proposition canvas

Dan nu de blik op jouw merk. Op welke manier voeg jij waarde toe voor jouw klanten? En hoe duidelijk communiceer jij dit op jouw website? Dit verwerk je in jouw customer value proposition. Dit beschrijft waarom een klant voor jouw product of dienst zou moeten kiezen. Een sterke waardepropositie is:

  • Duidelijk → Wat bied je en waarom is dat waardevol?
  • Onderscheidend → Wat maakt jou anders (beter) dan concurrenten?
  • Relevant → Hoe sluit jouw aanbod aan op de behoefte (of het probleem) van jouw doelgroep?

Het is dus belangrijk dat jouw waardepropositie duidelijk onderscheidend is en ook echt inspeelt op een behoefte of probleem van jouw doelgroep. En gebruik alsjeblieft geen loze kreten. ‘Klantgericht’ is geen onderdeel van jouw waardepropositie, want dat probeert iedereen te zijn. Het kan pas onderdeel van jouw waardepropositie zijn op het moment dat je klantgerichtheid anders aanpakt dan jouw concurrenten én dit door jouw doelgroep ook als een onderscheidend voordeel wordt gezien. En leg dan vooral uit hoe je klantgericht zijn waarmaakt.

Maar wat als je op hoofdlijnen een behoorlijk vergelijkbare waardepropositie hebt als jouw concurrenten? Bijvoorbeeld omdat je dezelfde leverancier hebt of omdat er simpelweg heel veel concurrentie is? Dan kun je je onderscheiden door een duidelijke positionering. BMW en Mercedes maken allebei auto’s in hetzelfde segment; de één richt zich op klanten die luxe belangrijk vinden en de ander op klanten die sportiviteit belangrijk vinden.

Zorg ervoor dat jouw waardepropositie duidelijk naar voren komt op de website. Zó definieer je jouw waardepropositie: https://kersversdigital.nl/blog/geen-effectieve-marketing-zonder-goede-waardepropositie/

Landingspagina optimalisatie

Heb je helder op welke manier jij je kunt onderscheiden van de concurrentie en waarde toevoegt voor jouw doelgroep? Mooi, dan is het nu tijd om dit ook daadwerkelijk over te brengen. Bij voorkeur verwerk je dat op de gehele website, maar dat is niet altijd nodig. Je kunt ook beginnen met de pagina’s waar jouw bezoekers op landen na het klikken op een advertentie. Maak een kopie van de huidige landingspagina en zet een Google Ads-campagne-experiment op om beide varianten op eerlijke wijze te testen.

Houd er rekening mee dat veel mensen een pagina eerst scannen voordat ze beslissen om hun kostbare tijd aan jouw merk te besteden. Het is dus enorm belangrijk om de kern van jouw waardepropositie over te brengen in elementen die makkelijk scanbaar zijn: afbeeldingen, (sub)titels en bullet points.

Er is geen one-size-fits-all blueprint voor een goede landingspagina. Allereerst is de rol die een landingspagina in de klantreis vervult niet altijd hetzelfde. Landingspagina’s voor producten en diensten hebben vaak ook een andere opzet. En dan zitten er ook weer verschillen tussen landingspagina’s voor complexe en simpele producten/diensten. Tot slot spelen ook kenmerken van jouw doelgroep – zoals leeftijd – een rol bij welke informatie je overbrengt. Maar in het algemeen geldt:

Element Toelichting
Titel Zorg voor een duidelijke titel die het belangrijkste voordeel van jouw waardepropositie communiceert
Hero image Een hero image moet de waardepropositie ondersteunen en resoneren met jouw doelgroep
Subtitels Alle voordelen uit jouw waardepropositie verwerk je in subtitels, inclusief extra toelichting
Afbeeldingen Gebruik afbeeldingen, grafieken en illustraties om de tekst krachtiger over te brengen
Lengte Stem de lengte van de pagina af op de complexiteit van het product/dienst en de fase van het koopproces (begin = langer)
Social proof Maak gebruik van social proof (reviews, onderscheidingen certificeringen) om vertrouwen te winnen
Call to action Verwerk de gewenst acties in een call to action (in contrastkleur) en concretiseer: wat kun je als bezoeker verwachten?
Accessibility Zorg voor een duidelijk lettertype en voldoende contrast en zorg dat klikbare elementen opvallen

Op het moment dat jouw landingspagina staat, kun je hem gaan testen. Dit kun je dus het best doen met een campagne-experiment. Op die manier stuur je Google Ads-verkeer met een gewenste verdeling – bijvoorbeeld 50/50 of 70/30 – naar de originele pagina en de landingspagina. Uiteraard wil je dat de landingspagina als winnaar uit de bus komt met statistische significantie. Daar stopt het natuurlijk niet. Op basis van de nieuwe landingspagina kun je weer nieuwe experimenten opzetten, waarbij je bijvoorbeeld andere onderdelen van jouw waardepropositie nadrukkelijker naar voren brengt in een poging het conversiepercentage verder te verhogen.

Google heeft tegenwoordig steeds meer focus op het automatiseren van campagne set-up en -management. Waar je voorheen heel gericht zelf je zoekwoorden selecteerde en handmatig biedingen instelde, gaat dit nu steeds vaker op de automatische piloot. Door de enorme hoeveelheid data die Google tot haar beschikking heeft kan dit voor adverteerders zeker effectief zijn. Bovendien houd je daardoor meer tijd over voor het aanscherpen van de propositie en overkoepelende marketing strategie. Toch is het niet in elke situatie even slim om aanbevelingen van Google klakkeloos over te nemen. Neem het bovenstaande advies vooral ter harte!

Contact

Vul het contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact op.