Geen effectieve marketing zonder goede waardepropositie
Waardepropositie Canvas
Je wilt het maximale resultaat uit jouw marketinginspanningen halen. Maar liggen alle bouwstenen klaar om dit succesvol te doen? Is jouw bedrijfsstrategie duidelijk gedefinieerd en komen hier één of meerdere waardeproposities uit voort? Een waardepropositie is immers onmisbaar voor een effectieve marketingcampagne. Marketing zonder heldere waardepropositie leidt tot generieke communicatie die jouw doelgroep niet bereikt en de gewenste impact mist.
In dit artikel leg ik uit wat een waardepropositie inhoudt, hoe dit jouw marketingactiviteiten beïnvloedt, en hoe je een sterke waardepropositie voor jouw merk creëert.
En natuurlijk mag een goed voorbeeld niet ontbreken, dus deel ik ook ons eigen waardepropositie canvas met je!
Wat is een waardepropositie?
Bij het formuleren van een bedrijfsstrategie denk je na over de markt die je wilt bedienen en de positionering van jouw merk. Een waardepropositie maakt deze strategie tastbaar voor de klant door duidelijk te maken hoe jouw product of dienst een specifieke behoefte vervult op een manier die beter is dan die van concurrenten.
Hoe beïnvloedt dit marketing?
Kort gezegd: marketing zorgt ervoor dat jouw waardepropositie bekend wordt bij jouw doelgroep. De waardepropositie geeft richting aan alle marketing en communicatie en creëert consistentie. Welke behoefte vervult jouw merk, en hoe doe je dat? Zonder waardepropositie kom je al snel uit op nietszeggende USP’s zoals “snelle verzending,” “klantgericht,” en “uitstekende service.” Dit kan ook wijzen op een gebrek aan onderscheidend vermogen of een matige positionering. 😉
Het Customer Value Proposition Canvas
Het Customer Value Proposition (CVP) Canvas – of waardepropositiecanvas – is een hulpmiddel dat bedrijven helpt om de toegevoegde waarde van hun producten of diensten voor klanten te definiëren. Het canvas – ontwikkeld door Strategyzer – bestaat uit twee onderdelen: het klantprofiel en de waardepropositie.
Het klantprofiel bestaat uit drie onderdelen:
- Customer Jobs: wat wil jouw doelgroep bereiken, en welke specifieke doelen en taken zijn belangrijk?
- Pains: welke obstakels weerhouden jouw doelgroep ervan om jouw product of dienst af te nemen?
- Gains: welke voordelen verwacht jouw doelgroep van jouw product of dienst?
Zoals je ziet, richt dit deel van het waardepropositiecanvas zich op de klant. Heb je meerdere doelgroepen – wat vaak het geval is – dan is het wenselijk om meerdere canvassen te creëren.
Sommige bedrijven vinden het lastig om het klantprofiel in te vullen. Gelukkig zijn er meerdere manieren om tot de juiste inzichten te komen:
- Praat met de ondernemer (bij kleine bedrijven) of iemand van sales (bij grotere bedrijven). Zij staan dagelijks in contact met klanten en kennen hun behoeften goed.
- Praat met jouw klanten. Dit gebeurt veel te weinig, maar kan uitstekend via (1-op-1) interviews of surveys.
- Lees reviews van jouw bedrijf en concurrenten. Klanten benoemen hierin vaak belangrijke punten. Tip: gebruik AI om te analyseren welke punten vaak terugkomen. Dat scheelt een hoop leeswerk.
- ChatGPT kan ook als inspiratiebron dienen voor het klantprofiel. Wellicht moet je een aantal keer (her)prompten om het juiste antwoord te krijgen.
Naast het klantprofiel bestaat het canvas ook uit de daadwerkelijke waardepropositie. Dit deel van het canvas beschrijft hoe jouw product of dienst inspeelt op de behoeften van de klant.
De waardepropositie bestaat uit drie onderdelen:
- Products & Services: welke specifieke producten of diensten biedt jouw merk aan?
- Pain relievers: hoe neem je belemmeringen en/of twijfels weg bij jouw klanten?
- Gain creators: welke extra voordelen biedt jouw product of dienst om klanten te helpen hun doelen te bereiken?
Kortom: wat bied je aan, en welke waarde voeg jij toe aan het leven van jouw klant?
Het zal je misschien zijn opgevallen dat de drie onderdelen van het klantprofiel en de drie onderdelen van de waardepropositie recht tegenover elkaar staan. Jouw product of dienst moet de klant helpen bij een specifieke behoefte. Daarbij nemen de ‘pain relievers’ eventuele ‘pains’ weg, terwijl de ‘gain creators’ het vertrouwen in de ‘gains’ versterken.
Voorbeeld waardepropositie canvas
Maar hoe ziet zo’n waardepropositie canvas er nu in de praktijk uit? Dat zal ik je laten zien met een ‘persoonlijk’ voorbeeld, namelijk het CVP canvas van Kersvers Digital.
Mijn waardepropositiecanvas is gedefinieerd – wat nu?
Nu je het canvas hebt uitgewerkt, kun je dit vertalen naar marketingactiviteiten. Gooi het canvas over de schutting naar de marketingafdeling of jouw marketingbureau! Het marketingteam vertaalt jouw waardepropositie naar sterke communicatie-uitingen, zoals de website, landingspagina’s, advertenties, visuals en blogs. Doordat jij helder hebt gedefinieerd wie jouw klant is, welke behoeften en twijfels zij hebben en hoe jouw product of dienst de oplossing biedt, kan marketing dit ook duidelijk overbrengen aan de doelgroep – zonder de generieke cookiecutter-leuzen waar ik het eerder over had.
Dus wil je écht maximaal resultaat halen uit jouw website en digitale marketing? Begin dan eerst bij je waardepropositie!
Ook interessant
Contact
Vul het contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact op.