100+ sollicitanten in de automotive industrie

Auto Hoogenboom & a-point

De uitdaging

Eind vorig jaar klopte a-point weer bij ons aan. Bij a-point kun je terecht voor mooie merken als Audi, Volkswagen, Škoda, SEAT en CUPRA.  Ze werkte eerder met een andere partij maar daar was het succes beperkt. De campagne ons was zo succesvol, dat zij ons binnen twee maanden hadden aanbevolen bij hun collega’s van Auto Hoogenboom uit Rotterdam.

We hebben enkele jaren terug al meerdere campagnes voor a-point mogen optuigen. Dit keer was er met gepaste spoed behoefte aan monteurs, om de wachttijden voor de werkplaats in te korten.

Maar waar begin je met zo’n vraagstuk? Er is in vrijwel alle branches sprake van krapte op de arbeidsmarkt. Dat geldt ook voor autotechnici. Door die krapte is het misschien wel nóg noodzakelijker om duidelijk te communiceren wáárom een monteur bij a-point zou willen werken.

Door de juiste vragen te stellen kwamen we tot het volgende rijtje:

  • Je gaat aan de slag voor mooie merken en recente modellen. Zeker ten opzichte van universele garages, waar je toch vaak met wat oudere auto’s aan de slag mag.
  • Een moderne werkplek met de nieuwste tools. We hoeven jou niet uit te leggen hoe belangrijk een fijne werkomgeving is. En de thuisklusser weet hoeveel verschil het juiste gereedschap kan maken.
  • Continue ontwikkeling volgens een duidelijk ontwikkelplan. Autotechniek ontwikkelt snel. Denk alleen al aan alle nieuwe technieken die komen kijken bij de software en aandrijflijn van hybride en elektrische auto’s.

Als extra duwtje in de rug deed a-point daar ook nog een tekenbonus van €1.000,- bovenop. Het financiële plaatje is natuurlijk ook belangrijk.

De doelgroep – vooral mannen van 20 tot 40 die affiniteit met auto(techniek) hebben – is goed te bereiken op social media.

Wat hebben we bereikt?

100+ sollicitanten

Voor beide bedrijven realiseerden we tientallen sollicitanten met een kostprijs van €16 per sollicitant.

Cost per hire €400

Er zijn inmiddels meerdere sollicitanten aangenomen. De combinatie van creatives, design en campagnetype bleek erg kostenefficiënt te zijn.

Onze oplossing

Creatives

Het was dus zaak om de eerder genoemde punten goed naar voren te laten komen in advertenties voor TikTok en Meta. We kozen voor een combinatie van video advertenties en statische afbeeldingen.

Met video kun je veel meer gevoel en emotie opwekken. In overleg met a-point bepaalden we welke shots er in de video’s verwerkt moesten worden. Een sterke hook is belangrijk om de aandacht te pakken, dus we kozen ervoor om te starten met een shot van een moderne Audi. Dat moest de autoliefhebber triggeren om te blijven kijken.

Vervolgens lieten we meerdere shots van het werk en de werkomgeving zien, inclusief lachende collega’s. Deze shots vatten mooi samen hoe een werkdag in de werkplaats bij a-point eruit ziet. De beelden werden voorzien van captions om de verschillende boodschappen over te brengen. Ook voor de kijkers zonder geluid.

In afbeeldingen kun je vaak minder gevoel en emotie kwijt, maar werken vaak wel beter als middel om conversie te realiseren. Dat komt mede door het feit dat je de kernboodschap in één oogopslag kunt zien. in dit geval was dat de functietitel, locatie en de tekenbonus. Uiteraard in combinatie met een mooie foto waarop een monteur aan het werk te zien is.

Executie

Waar landingspagina’s binnen performance marketing vaak (terecht) veel aandacht krijgen, ziet menig vacaturepagina er kaal en slaapverwekkend uit. Misschien wel nog erger zijn de verplichte velden voor CV en motivatie. Dat is niet helemaal meer van deze tijd.

Helaas gold dit ook voor de vacature pagina’s van a-point. We kozen daarvoor voor een andere aanpak. Met ‘lead ads’ werden contactgegevens van kandidaten op de advertentieplatformen zelf verzameld. Geïnteresseerde monteurs kwamen dus niet op de vacature pagina’s terecht. Dit maakt het bovendien een stuk makkelijker om gegevens achter te laten.

Resultaat

Op deze manier realiseerden we in korte tijd tientallen leads via TikTok en Meta campagnes. Iedere lead kwam dankzij een Zapier integratie netjes in de mailbox van HR terecht, zodat zij snel konden opvolgen.

Zoals vaker bij dit type campagne waren lang niet alle leads relevant. Toch werden in no-time de eerste serieuze gesprekken gevoerd en werden er meerdere aanbiedingen gedaan. Inmiddels zijn in ca. drie maanden tijd alle openstaande werkplaats functies voor twee van de drie vestigingen vervuld.

Bij Auto Hoogenboom zijn we op dezelfde manier te werk gegaan met vergelijkbare creatives. Hetzelfde recept, maar dan net een ander sausje. Ook daar zagen we mooie resultaten en was binnen een maand de eerste kandidaat aangenomen.

Over Auto Hoogenboom & a-point

Bij Auto Hoogenboom en a-point kun je terecht voor de aanschaf, lease en onderhoud van nieuwe en gebruikte auto’s van enkele bekende merken binnen de Volkswagen Group. Auto Hoogenboom opereert in de regio Rotterdam en Spijkenisse, terwijl a-point vooral klanten rondom Almere, Amsterdam en Hoofddorp bedient. Om klanten te binden streven beide partijen uiteraard naar een goed werkend aftersales apparaat. Service en onderhoud naar tevredenheid uitvoeren (en zonder lange wachtlijsten) kan alleen met voldoende geschoold werkplaats personeel. Onze opdracht was om in een krappe arbeidsmarkt nieuwe autotechnici te werven.

Ook zulke resultaten behalen?

Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen?
Vul het contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact op.

Contact informatie

Stuur ons een bericht per mail, begin een goed gesprek over de telefoon of kom gewoon langs en ga met ons om tafel!