Wat Is Structured Data?
Naast het maken van inhoud van hoge kwaliteit en het gebruik van de juiste zoekwoorden, is er nog een tool welke gebruikt klan worden: structured data. Dit wordt vaak over het hoofd gezien maar kan een hoop bijdragen aan SEO. Structured Data, ook bekend als Gestructureerde Gegevens of Schema Markup biedt je mogelijkheden om extra data door te geven aan Google. Hiermee kan je content worden beter worden weergegeven zoals verbeterde zoals rich snippets, reviews, kennispanelen en meer.
Als je ooit zoekresultaten hebt gezien met productprijzen, evenementdata, sterbeoordelingen of zelfs receptdetails, dan heb je de kracht van gestructureerde data in actie gezien. Maar wat is het precies en hoe kan je website er zijn voordeel mee doen?
1. Waarom is Structured Data belangrijk?
Het toevoegen van Structured Data heeft meerdere positieve effecten op de zoekresultaten. Het kan bijdragen in de weergave, verbeteren van het uitlezen, verhogen van je Click-Through-Rate en je kansen op knowledge graphs verhogen.
1. Verbeterde weergave in zoekresultaten
Met Structured Data krijgt je meer opties om je weergave in de zoekresultaten te verbeteren. Zo kan je bijvoorbeeld onder producten je prijs en reviews tonen. Voor vacatures kan je er zelfs voor zorgen dat deze in de “Jobs” tab terecht komen in de zoekresultaten.
2. Beter uit te lezen door zoekmachines
Door gebruik te maken van Structured Data geef je extra informatie over je pagina mee aan Google. Dit zorgt ervoor dat Google je pagina beter begrijpt.
3. Hogere Click-Through-Rates (CTR)
Door je weergave in Google te verbeteren kan dit je CTR verbeteren. Door bijvoorbeeld de reviews onder je producten val je meer op in de zoekresultaten. Het verhogen van je CTR kan vervolgens weer zorgen voor een verbetering in je SEO posities.
4. Verbeterde kansen op knowledge graphs
Structurd Data is een belangrijk onderdeel van Google’s Knowledge Graph, die entiteiten (mensen, plaatsen, dingen) met elkaar verbindt om meer contextuele zoekresultaten te bieden. Door Structured DAta te gebruiken, heb je een betere kans om te worden weergegeven in kennispanelen, die gedetailleerde informatie over een specifiek onderwerp weergeven. Als je bedrijf bijvoorbeeld een bekend merk is, kan het implementeren van gestructureerde gegevens ervoor zorgen dat je wordt weergegeven in de Knowledge Graph met belangrijke details zoals het logo, contactgegevens en sociale-mediaprofielen.
2. Hoe werkt Structured Data?
Structured Data werken door specifieke, gestandaardiseerde code in de HTML van de pagina’s op te nemen. Deze code maakt gebruik van een vooraf gedefinieerd structuur, zoals Schema.org, om de inhoud op de pagina te beschrijven op een manier die zoekmachines gemakkelijk kunnen begrijpen.
Dit proces werkt als volgt:
2.1 Inhoud categoriseren
Gestructureerde gegevens classificeren inhoud in vooraf gedefinieerde typen (bijv. producten, artikelen, evenementen, recensies) en definiëren hun attributen (bijv. naam, prijs, beschikbaarheid).
2.2 Machine-leesbaar formaat
De code wordt geschreven in formaten zoals JSON-LD, Microdata of RDFa, waardoor het leesbaar is voor crawlers van zoekmachines.
- JSON-LD: JavaScript Object Notation for Linked Data is de aanbevolen indeling van Google. Het is eenvoudig te implementeren en maakt je HTML-code niet onoverzichtelijk.
- Microdata: Dit formaat integreert rechtstreeks in HTML-attributen, maar kan de code moeilijker te lezen en te onderhouden maken.
- RDFa: Resource Description Framework in Attributes is vergelijkbaar met Microdata maar ondersteunt complexere metadata.
2.3 Indexering door zoekmachines
Zoekmachines analyseren de Structured Data om de relaties tussen de verschillende elementen op de pagina te begrijpen.
2.4 Verbeterde presentatie
Op basis van de Structured Data creëren zoekmachines rijke resultaten, zoals sterwaarderingen, prijsdetails of productafbeeldingen, waardoor de inhoud beter opvalt in de zoekresultaten.
3. Welke soorten Structured Data zijn er?
Hoewel er veel soorten gestructureerde gegevens zijn, worden sommige meer gebruikt en hebben ze meer invloed op SEO. Hier volgt een overzicht van de belangrijkste en meest gebruikte types.
1. Product
Een van de meest gebruikte soorten Structured Data, vooral voor e-commerce websites. Product Structured Data benadrukt belangrijke details zoals productnaam, prijs, beschikbaarheid en gebruikersbeoordelingen. Het maakt rich snippets mogelijk die deze details direct in de zoekresultaten weergeven, zodat je producten beter opvallen.
2. Artikel
Structured Data over artikelen zijn goed voor blogs en nieuwssites en helpen zoekmachines om artikelen beter te begrijpen en weer te geven. Het bevat vaak informatie zoals de kop, auteur, publicatiedatum en een uitgelichte afbeelding, waardoor Rich Results zoals Top Stories carrousels mogelijk worden.
3. Lokale bedrijven
Voor bedrijven met fysieke locaties zijn Structured Data voor lokale bedrijven cruciaal. Deze bieden details zoals de bedrijfsnaam, het adres, het telefoonnummer, de openingstijden en beoordelingen van klanten. Deze gegevens voeden de lokale zoekresultaten en kaarten van Google, waardoor gebruikers je bedrijf beter kunnen vinden.
4. Evenement
Structured Data zijn ideaal voor het promoten van evenementen zoals concerten, conferenties of workshops. Ze bevatten informatie zoals de naam van het evenement, de locatie, de datum, de tijd en de beschikbaarheid van tickets. Hiermee kunnen evenementen worden weergegeven in de Rich Results van Google, waardoor de zichtbaarheid verbeterd.
5. FAQ (veelgestelde vragen)
Structured Data voor FAQs zijn een populaire keuze voor websites met veelgestelde vragen en antwoorden over een onderwerp, product of service. Het verbetert de zoekresultaten door de vragen en antwoorden direct op de zoekpagina weer te geven, waardoor gebruikers direct toegevoegde waarde krijgen. Deze kunnen dan als dropdown onder jouw zoekresultaat worden getoond.
6. Recept
Structured Data over recepten zijn bedoeld voor inhoud over eten en koken. Het benadrukt informatie zoals ingrediënten, kooktijd, aantal calorieën en gebruikersbeoordelingen. Resultaten met veel recepten bevatten vaak afbeeldingen en stapsgewijze instructies, waarmee ze de CTR verhogen.
7. Beoordeling
Structured Data voor beoordelingen geven beoordelingen weer van gebruikers over producten, diensten of bedrijven. Deze worden vaak weergegeven in combinatie met andere gestructureerde gegevenstypen, zoals productmarkering of lokale bedrijfsmarkering. Deze worden bij producten bijvoorbeeld onder het zoekresultaat getoond.
8. Broodkruimels / BreadCrumbs
Structed Data voor kruimelgegevens verbeteren de navigatie door het pad naar een pagina binnen je website weer te geven. Het helpt zoekmachines de structuur van je site beter te begrijpen en kan ervoor zorgen dat deze broodkruimels worden weergegeven in de zoekresultaten.
9. Vacatures
Structured Data is ook zeer belangrijk voor vacatures. Ze bevatten details zoals de functietitel, de locatie, het salarisbereik en de sollicitatietermijn. Dit maakt het mogelijk om de vacatures weer te kunnen geven in de Job Posting tab in de Google Zoekresultaten.
10. Video
Video structured data wordt gebruikt om video-inhoud op een pagina te beschrijven. Het bevat details zoals de videotitel, beschrijving, uploaddatum en duur. Videorijke resultaten bevatten vaak een videominiatuur, waardoor ze visueel aantrekkelijker zijn.
Alle types, voor Google, kunnen bekeken worden op Google Structured Data.
4. Hoe implementeer je Structured Data?
Een voorbeeld hoe dit er in JSON-LD uit ziet. Deze code kan door een developer worden geschreven of via plugins zoals YoastSEO of SmartCrawl worden gegenereerd.
Structured Data is een gestandaardiseerde manier om website-inhoud te organiseren en te labelen, zodat zoekmachines deze beter kunnen begrijpen en weergeven. Door Structured Data te gebruiken, kan je Rich Results krijgen zoals productbeoordelingen, evenementen, veelgestelde vragen en meer, waardoor de zichtbaarheid en de CTR verbeterd. De tool is de meeste CMSen relatief eenvoudig in te zetten door gebruik te maken van SEO plugins.
Ook interessant
Contact
Vul het contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact op.