De marketing trends in 2025
Ontwikkelingen binnen digital marketing volgen elkaar doorgaans in rap tempo op. Wat staat jou als marketeer of ondernemer dit jaar te wachten? Wij zetten de trends op een rijtje zodat jij de concurrentie een stap voor kunt blijven!
Versnippering van het media landschap
Een trend die al langer gaande is, maar dit jaar mogelijk in een stroomversnelling komt. We leven al lang niet meer in een tijd waarbij we structureel dezelfde radio- en tv-zenders consumeren. We zijn tegenwoordig actief op een wildgroei van social mediaplatformen en ook search is met de opkomst van AI aan het veranderen. Google, ChatGPT, Claude, DeepSeek: waar ga jij op zoek naar informatie? Wordt SEO straks SAO: Search Anwhere Optimization? Bedrijven en marketeers zullen aan steeds meer kanalen moeten denken en vooral een antwoord moeten vinden op de vraag hoe je dit zo efficiënt mogelijk kan doen. Uiteindelijk zul je aanwezig moeten zijn op de platformen waar jouw doelgroep zich bevindt.
Verlangen naar authenticiteit
De opkomst van AI zorgt voor een content explosie. Het was door de overload aan online informatie al lastig om kwalitatieve content te vinden. AI gaat daar niet bij helpen, nu ieder bedrijf eenvoudig content kan produceren. Vooral voor minder tech-savy mensen is het lastig om ‘echt’ en ‘AI’ te onderscheiden. Ik verwacht daarom ook dat er een verlangen naar duidelijk authentieke content zal ontstaan. Bedrijven die AI gebruiken om dertien-in-een-dozijn AI content te publiceren zullen daar negatieve gevolgen van ervaren. Zet AI slim in – door authentieke content te verbeteren, het proces efficiënter te maken en de kosten te verlagen.
Minder handmatige targeting
Op de grootste online advertentieplatformen – Google en Meta – zijn steeds meer ontwikkelingen te zien die adverteerders handmatige targeting instellingen ontnemen (of overbodig maken). Denk aan Performance Max en de toenemende focus op ‘brede zoekwoorden’ (Google Ads) en Advantage+ campagnes (Meta). Soms biedt dit voordelen voor de adverteerder, in andere gevallen vooral voor het advertentieplatform. We verwachten wel dat deze trend door gaat zetten en dat marketeers steeds minder tijd in het advertentieplatform hoeven door te brengen. Campagne structuren zullen compacter worden om geautomatiseerde biedstrategieën beter te laten renderen.
Marketeers moeten alleskunners worden (T-shaped)
Een T-shaped marketeer is een marketeer met een brede basiskennis, maar met diepgaande kennis van één of meerdere disciplines. Door de genoemde ontwikkeling van advertentieplatformen en AI, kunnen marketeers efficiënter werken. Waar je vroeger de werkweek kon vullen met het optimaliseren van campagnes, kun je nu extra tijd investeren in het experimenteren met nieuwe kanalen of het aanscherpen van de marketing strategie. Daar heb je bredere kennis voor nodig, maar het voordeel is dat je als marketeer bij MKB-bedrijven nóg meer impact kunt gaan maken.
Short form video
“Mensen hebben tegenwoordig een steeds kortere aandachtspanne”. Onzin. Hoeveel mensen ken jij die urenlang een Netflix serie kunnen bingewatchen? Het gaat erom dat jouw content interessant is. Voor lange video’s is nog steeds plek, maar meestal niet op de grote social platformen. Kanalen als Snapchat, TikTok en Instagram (Stories) worden natuurlijk gekenmerkt door short form content (met uitzondering van live functies). De kunst is om content te creëren die aansluit bij de interesses van jouw doelgroep, in combinatie met een goede hook. Ga niet voor clickbait titels en hooks, maar probeer oprechte aansluiting te vinden op de behoefte van jouw doelgroep. Dan kan short-form content een enorm krachtig marketing instrument zijn.
1st party data
AVG, cookies, privacy. Het zijn onderwerpen die de laatste jaren al veel aan bod zijn gekomen. Met de (langzame) verdwijning van 3rd party cookies zullen adverteerders steeds meer afhankelijk zijn van 1st party data: de (klant)data die zij zelf verzamelen. Remarketing zal straks meer verschuiven van de paid kanalen naar e-mail en organische socials. Mocht je hier nog geen start mee hebben gemaakt, is het zeker aan te raden om hiermee te beginnen. AI kan helpen met het schrijven van content en vormgeven van een content kalender. Op de advertentieplatformen is het steeds meer de norm om klantdata te uploaden als ‘doelgroep signaal’ om nieuwe klanten te vinden. Feitelijk zeg je: “dit zijn mijn klanten, vind meer mensen zoals hen”. Zorg dat je de integraties met deze platformen hebt staan en dat de algoritmes de juiste signalen ontvangen. Vandaag de dag werken biedstrategieën vaak effectiever dan oldschool handmatig bieden.
Het bereiken van jouw doelgroep wordt steeds lastiger, maar de kern van marketing blijft wel overeind: begrijp jouw doelgroep en creëer waarde. Dat zal ook in 2025 niet veranderen. Nieuwsgierig geworden hoe je met jouw bedrijf kunt inspelen op deze trends? We komen graag met je in contact!
Ook interessant
Contact
Vul het contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact op.