Sterk witgoed

Een uitgekiende low budget PPC campagne

Samenvatting

  • Doelstelling: Ad campaign met regionale focus, niet zichtbaar voor concurrenten.
  • Campagneperiode: 6 maanden
  • Maximaal Budget: <€1.000 pmnd
  • Kanaal Output: Google (Search) Ads
  • Kanalen & Tools Input: Sterkwitgoed.nl, Google Search Console, Channable

Waarom deze Case bijzonder is:  De out-of-the-box Multichannel strategie en creatieve inzet en integratie van diverse tools, als gevolg van de opeengestapelde vereisten vanuit de opdracht, binnen een extreem competitief marktsegment. Om voor een startup met laag budget binnen de fel beconcurreerde online witgoed markt op low key wijze de prijsvergelijkende consument met actuele aanbiedingen te bereiken is gebruik gemaakt van feedmanagement tool Channable en de optie voor het uitserveren van dynamische ads. Daarbij is Google Ads ingesteld op uitserveren bij specifieke long tail search opdrachten op modelnummer. Om het budget extra te gelde te maken is uitgegaan van de kracht van SEO en hebben we Search Console data aan Channable gekoppeld, voor uitsluiting van adverteren op producten met hoog rankende productpagina’s.

Inleiding en Doelstelling

Sterk Witgoed is een jonge onderneming en daarmee een recente toetreder tot de overvolle online witgoed markt. Sterk Witgoed biedt bekende merken witgoed aan (o.a. L.G., Bosch) tegen aantrekkelijke prijzen. Vanwege het inkoopnetwerk van de eigenaar kan hij de producten voor een goede prijs inkopen. Sterk Witgoed is een eenmanszaak en de producten worden door de eigenaar zelf bij de klant afgeleverd.  Daarom de wens om de bestellingen zo dicht mogelijk bij de opslag te realiseren om zo de tijd op de weg te beperken en daarmee de ruimte voor potentiële afzet te vergroten.

Sterk Witgoed heeft een beperkt budget en een beperkte capaciteit. Daarom was de opdracht aan Kersvers Digital, het budget zo slim mogelijk in te zetten voor maximaal resultaat.

Ook wilde Sterk Witgoed niet té zichtbaar te zijn met het scherpe aanbod om een prijsoorlog te voorkomen. Verder was de behoefte aan directe return on investment groot en moest het geheel natuurlijk winstgevend worden gedraaid. De initiële campagneperiode bedroeg een half jaar.

Strategie en Aanpak

Advertising
De (online) Witgoed markt is uitgebreid en zeer competitief. De uitdaging om met een klein budget direct resultaat te behalen was groot.

Sowieso wilden we starten met een Bottum-up Strategie. Als kanaal werd Google Ads ingezet.
Voor het succesvol afronden van de opdracht was echter meer nodig.
Omdat Sterk Witgoed zeer competitief geprijsd is zagen we de grootste kansen bij de doelgroep consumenten die diverse aanbieders zouden gaan vergelijken. En in het bijzonder de prijsbewuste consument die zijn of haar keus voor een specifiek product al had gemaakt. Deze consumenten gaan immers op onderzoek uit voor de beste deal.
Google Shopping leek initieel een voor de hand liggende keuze, maar dit kanaal zou de concurrentie te snel wakker zou schudden. Onderdeel van de opdracht was dit laatste te vermijden. Daarom kozen we voor een aanpak van enkel campagnes in Search waarbij de focus volledig op longtail zoektermen lag (merk + model).

Automatisering

Vanwege het ruime en in prijs wisselende aanbod hebben we Channable ingezet om de campagnes op dynamische en tijdefficiënte wijze op te bouwen. Zo wisten we zeker dat zowel het aanbod waarvoor we adverteren als de prijs in de advertentietekst, altijd up-to-date zouden zijn.

De prijs is een enorm belangrijk element omdat we ons met het hanteren van deze strategie bewust richten op de prijsbewuste shoppers. De kans is groot dat de doelgroep het betreffende product al elders voor een hogere prijs hebben gezien, dus triggert het vermelden van een lage(re) prijs natuurlijk enorm.

Wegens het ruime product aanbod is er met bovengenoemde longtail strategie nog steeds meer budget te spenderen dan beschikbaar gesteld door de klant. Om het budget optimaal te laten renderen hebben we op creatieve wijze SEO en de organische product page ranks binnen Google erbij betrokken.

SEO & Automatisering

Voor bepaalde producten scoren de pagina’s van Sterk relatief goed binnen de organische zoekresultaten. Met een flink aantal producten worden posities op de eerste SERP pagina genoteerd. Daarbij zijn we de aanname gaan doen dat prijsbewuste consumenten die zich in de laatste fase van het aankoopproces bevinden, gaan vergelijken. Ze willen immers de beste deal vinden. Uiteindelijk wordt een keuze gemaakt op basis van prijs en vertrouwen. De kans is dus groot dat deze consumenten op een groot deel van de resultaten op de eerste pagina klikken (organisch en betaald). De aanname was vervolgens dat producten met een (hoge) organische positie hoe dan ook wel gevonden zouden worden. De urgentie om budget te besteden aan deze producten was daarom minder groot.

Met dat uitgangspunt hebben we de WooCommerce feed in Channable verrijkt met data uit Google Search Console. Door de posities op URL niveau te exporteren vanuit Google Search Console, waren we in staat ieder item in Channable te voorzien van de gemiddelde SEO positie van de laatste zeven dagen. Vervolgens hebben we met regels ieder item met een positie “kleiner” dan 5 buiten de campagne set-up gehouden. Het advertentiebudget was hierdoor volledig beschikbaar voor adverteren voor producten die matig tot slecht (organisch) vindbaar waren.

Resultaat

Het resultaat was direct vanaf de start uitstekend te noemen. De resultaten hebben er voor gezorgd dat Sterk Witgoed de extra afzet bijna niet aan kon. De klant is de mogelijkheid tot uitbreiding van het personeelsbestand gaan onderzoeken zodat er vervolgens weer meer verkocht kan worden en de campagnes verder mogen worden opgeschaald. Tot slot zijn de resultaten gedurende de gehele looptijd stabiel gebleven, wat bewijst dat deze aanpak op langere termijn ook succesvol is.