Duurzame strategie na seasonal campagne

Vespucci

De uitdaging

Tot voor kort richtte Vespucci zich, vanuit fysieke locaties, volledig op de verkoop en onderhoud van door Piaggio geproduceerde scooters en bijbehorende accessoires. Vespa is waarschijnlijk het bekendste merk dat onder deze paraplu valt. Vespucci positioneert zich als premium en stemt de service en uitstraling hierop af.
Vanaf eind 2021 is Vespucci gestart met de online verkoop van accessoires. De invoer van de helmplicht op 1 januari 2023 leverde natuurlijk een tijdelijke explosie in de vraag naar helmen op. Om aan die vraag te voldoen zijn er last minute nog enkele merken aan het bestaande assortiment toegevoegd. Aan ons de taak om in korte tijd zichtbaarheid te creëren en tegelijkertijd winstgevend te zijn. Een extra uitdaging was dat de marges per merk verschillen. Sturen op één algemene ROAS-target was verre van ideaal.

Wat hebben we bereikt?

+500% POAS

De POAS (profit on ad spend)
kwam uit op 500%.

Duurzame strategie

De campagnes blijven winstgevend en
dragen bij aan structurele groei.

Onze oplossing

Nieuwe campagnes optuigen die praktisch vanaf dag één winstgevend zijn. De tijd voor optimalisaties was minimaal, omdat de rush op helmen naar verwachting slechts enkele weken zou duren. De grootste winst zou dan ook in de eerste week na de invoering geboekt worden.

Slimme Google Shopping strategie

We weten dat mensen die gericht zoeken vaak sneller een aankoop doen. Een gerichte zoekterm als ‘Shark Street drak helm’ converteert doorgaans beter dan een algemene zoekterm als ‘scooterhelm’. Daarnaast weten we dat mensen die algemeen zoeken vaker voor goedkopere opties gaan.

Daarom hebben we voor ieder merk een aparte Google Shopping campagne opgetuigd, waarbij we uitsluitend adverteren op zoektermen die het merk of een modelaanduiding bevatten. Zo kunnen we met een bescheiden budget maximale zichtbaarheid behalen bij een zo relevant mogelijke doelgroep.

De goedkopere merken adverteren we ook in een campagne waarbij we uitsluitend ons op de algemene zoektermen richten. De zoekvolumes – en daarmee de potentiële afzet – liggen daar hoger.

 

Geautomatiseerde optimalisaties

Bij Google Shopping campagnes kun je niet zelf zoektermen uitkiezen. Google matcht de zoekopdracht met de producten in het assortiment en heeft de neiging om ook veel irrelevante zoektermen te matchen. Om deze Google Shopping strategie te laten slagen is het van cruciaal belang dat we deze irrelevante zoektermen zo snel mogelijk uitsluiten.

Met behulp van scripts sluiten we dagelijks, geautomatiseerd, alle zoektermen uit waar we niet op gevonden willen worden. Op deze manier kunnen we de campagnes iedere dag super efficiënt verbeteren.

Sturen op winst, niet op omzet

Omdat de helmen tegen verschillende marges verkocht worden is het niet ideaal om op één ROAS-target te sturen. We maken gebruik van ProfitMetrics om de winst per campagne in kaart te brengen. ProfitMetrics houdt rekening met vaste- en variabele kosten en belasting om tot een nauwkeurige winstberekening te komen. Zo zien we direct welke campagnes winst opleveren en kunnen we veel sneller datagedreven beslissingen nemen.

Extra push via Meta

Met Google Shopping campagnes bereiken we het actief zoekende publiek. Echter zijn er natuurlijk ook veel mensen die minder urgentie bij de helmplicht voelen. De scooter rijders die dat alleen in de zomermaanden doen bijvoorbeeld.

Om hen te bereiken hebben we gekozen voor een extra push via Facebook en Instagram. Met creatieve video ads bereiken we scootter rijdend Nederland. Vanwege de conversiedoelstelling sturen we ook op de Meta platformen op winst (en niet op omzet) en hebben we het attributiemodel afgestemd op 7 dagen post click. Op die manier krijgen we een zo eerlijk en reëel mogelijk beeld van de incrementele performance van deze campagnes.

Resultaat

De gekozen strategie leverde in januari prachtige resultaten op. De POAS (profit on ad spend) kwam uit op 500%. Dat betekent dat iedere geïnvesteerde €1,- uiteindelijk €5,- winst opleverde.

Bovendien blijkt de strategie duurzaam. Ook na de enorme piek in januari blijven de campagnes winstgevend en dragen daarmee structureel bij aan de verdere groei van Vespucci.

Over Vespucci

Bij Vespucci kunnen bezoekers en geïnteresseerden intuïtief scooters samenstellen en completeren met de juiste accessoires, voor een eindproduct dat aan al hun wensen tegemoet komt.

Ook zulke resultaten behalen?

Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen?
Vul het contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact op.

Contact informatie

Stuur ons een bericht per mail, begin een goed gesprek over de telefoon of kom gewoon langs en ga met ons om tafel!