2.000% ROAS met een slimme productstrategie

Sterk Witgoed

De uitdaging

Witgoed is een enorm competitieve markt waarin veel grote spelers opereren. Online kom je al snel uit bij webshops van onder andere Coolblue, MediaMarkt en BCC. Het assortiment van Sterk Witgoed bestaat uit producten van merken als Miele, Bosch en LG. De strategie van Sterk Witgoed is om deze producten tegen een zo scherp mogelijke prijs aan te bieden. Dezelfde producten worden immers ook door de concurrentie verkocht, die veelal een hogere naamsbekendheid geniet. Het aanbieden van de laagste prijs lukt helaas niet altijd. Een extra randvoorwaarde was dat de marketing inspanningen direct winstgevend moeten zijn.

Wat hebben we bereikt?

2.000% ROAS

Vanaf de start een consistent resultaat van 2.000% Return On Ad Spend

5% kosten van de totale omzet

Vanwege de slimme Search én Shopping strategie voor de hoogste ROI

Onze oplossing

Hoe winnen we marktaandeel voor een bedrijf zonder enige naamsbekendheid in deze competitieve markt, en zijn we tegelijkertijd rendabel vanaf dag één?

Deze situatie vroeg om een slimme campagne- én productstrategie. Google Ads (Search en Shopping) is in deze situatie het meest voor de hand liggende advertentiekanaal. Dit is doorgaans het kanaal met de hoogste ROI. Uit ervaring weten we dat een persoon die specifiek zoekt (bijvoorbeeld: Miele WEA035WCS) gemakkelijker te overtuigen is dan een persoon die generiek zoekt (bijvoorbeeld: wasmachine). De specifieke zoeker weet immers exact waar hij/zij naar zoekt en bevindt zich aan het einde van het aankoopproces. We willen uitsluitend zichtbaar zijn bij specifieke zoekopdrachten. Omdat je op Google zo gemakkelijk kunt vergelijken, werkt deze strategie alleen op het moment dat je (één van de) goedkoopste aanbieders bent. Zeker wanneer de adverteerder een lage naamsbekendheid heeft.

  1. Geautomatiseerde campagne set-up:
    Om deze strategie te laten slagen moet er voor elk individueel product een advertentie worden opgemaakt. Zo sluit de advertentietekst en de landingspagina altijd perfect aan bij de zoekterm. Omdat het assortiment uit honderden producten bestaat zou dit handmatig een enorme klus zijn geweest. We hebben gebruik gemaakt van Channable om dit proces te automatiseren. Wijzigingen in het assortiment worden dagelijks door het systeem meegenomen en gepubliceerd op Google Ads.
  2. Dynamische advertentieteksten:
    Daarnaast gebruiken we Channable om de advertentieteksten dynamisch te genereren. We willen het merk en de modelnaam van het product terug laten komen in iedere advertentie. Bovendien willen we de prijs benadrukking op het moment dat we de goedkoopste aanbieder zijn. We maakten één template, waarbij we actuele informatie uit de webshop gebruiken om de variabele velden automatisch te vullen. Prijswijzigingen en out of stock producten worden dus ook automatisch verwerkt.
  3. Prijsgeoriënteerde productstrategie:
    Bovendien is het cruciaal om alleen de producten te adverteren waarbij Sterk Witgoed één van de goedkoopste aanbieders is. Het bijhouden van prijzen en wijzigingen is handmatig een onmogelijke klus. Dankzij de Price Monitoring Tool van BigShopper krijgen we dagelijks een update van de prijzen van alle online concurrenten. Alle producten worden vergeleken op basis van een uniek identificatienummer (EAN of GTIN). Deze inzichten worden verwerkt in Channable. Op het moment dat we niet (één van) de goedkoopste aanbieder(s) zijn, sluiten we het betreffende product uit van de campagnes.

Resultaat

De resultaten liegen er niet om. Google Ads is verreweg het belangrijkste kanaal voor Sterk Witgoed. De kosten bedragen gemiddeld zo’n 5% van de totale omzet. Dat is een ROAS (Return on ad spend) van maar liefst 2.000%. De strategie is door de jaren heen verder aangescherpt om de concurrentiepositie te verstevigen en de continuïteit te waarborgen.

Over Sterk Witgoed

Sterk Witgoed is al ruim 15 jaar de specialist voor witgoed in Almere.

Ook zulke resultaten behalen?

Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen?
Vul het contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact op.

Contact informatie

Stuur ons een bericht per mail, begin een goed gesprek over de telefoon of kom gewoon langs en ga met ons om tafel!