Marketing Blog & Nieuws

"Als content koning is, is distributie koningin"

Kersvers Blog: Google My Business

Het belang van Google My Business, juist nu.

Almere / 20-11-2020

Dagelijks maken duizenden mensen gebruik van Google Search en Google Maps om lokale bedrijven te vinden. Een Google My Business bedrijfsprofiel zorgt ervoor dat jij zichtbaar bent met alle informatie waar jouw potentiële klanten naar zouden kunnen zoeken. Deze gratis tool is daarom onmisbaar voor je online zichtbaarheid. Hieronder lees je hoe jij Google My Business in deze tijden optimaal kan inzetten om meer verkeer naar je website te krijgen.

Belangrijker dan ooit tevoren.
In deze gekke tijden is het belang van een up-to-date Google My Business account groter dan ooit. Aangezien wij zoveel mogelijk thuis moeten blijven in deze tijden regelen wij zoveel mogelijk online. Mocht men dan toch een bezoek willen brengen aan de winkel, fysiotherapeut of een masseur dan is het delen van actuele informatie zoals openingstijden en COVID-19 beleid essentieel. Je wilt natuurlijk voorkomen dat jouw klanten voor een dichte deur komen te staan. Hieronder bespreken wij de belangrijkste onderdelen van Google My Business en de bijbehorende updates i.v.m. COVID-19.

 1. Actuele informatie
 Zorg ervoor dat alle onderstaande bedrijfsinformatie in het bedrijfsprofiel actueel is en update deze indien nodig regelmatig:


–     Adres
Zijn alle adresgegevens nog actueel of zijn er misschien locaties bijgekomen? Informeer je doelgroep hier ook over een eventueel nieuw of extra telefoonnummer i.v.m. het thuiswerken.


–     Openingstijden
Zorg er juist nu voor dat de openingstijden altijd actueel zijn, zo kan worden voorkomen dat bezoekers voor een dichte deur komen te staan. Als jouw bedrijf tijdelijk geen services meer aanbiedt, markeer uw onderneming dan als tijdelijk gesloten in Google. Als jij aangeeft dat jouw onderneming tijdelijk sluit dan heeft dit een gevolgen voor je lokale vindbaarheid.

–     Omschrijving
Deel wat de gevolgen van het COVID-19 beleid zijn voor jouw onderneming. Geef bij de omschrijving aan welke diensten je momenteel niet kan aanbieden en deel hier ook welke nieuwe diensten je momenteel wél aanbiedt. Tevens kan jij jouw potentiële klanten informeren over het beleid dat je onderneming hanteert op de fysieke locaties en welk gedrag van bezoekers wordt verwacht.

2. Google Posts
Via My Business kan je posts toevoegen die 7 dagen lang in de bedrijfsinformatie verschijnen. Deze worden normaal gesproken gebruikt om aanbiedingen, acties en nieuwe diensten en producten onder de aandacht te brengen, daarnaast heb je nu de mogelijkheid hier een COVID-19 update te delen. Hier kan jij nieuwsberichten en updates delen met jouw (potentiële) klanten. Hoe meer nieuwe updates je deelt des te hoger het vertrouwen zal zijn in de informatie die je verschaft

3. Blijf altijd optimaliseren.
Tevens kan dit een goed moment zijn om ook andere optimalisaties door te voeren in Google My Business. Wij lopen ze samen met je door:

–     Reviews
Reviews zorgen voor social proof; één van de zes beïnvloedingsprincipes volgens Robert Cialidini. Nodig klanten uit beoordeling te geven, zodat je regelmatig nieuwe reviews ontvangt. Dit kan heel eenvoudig door een link vanuit het Google My Business account te sturen. Mocht je een negatieve reactie ontvangen, reageer hier dan ook op als dat mogelijk is. Het regelmatig ontvangen van reviews heeft tevens invloed op de SEO-rankings.

–     Google Maps

Jij wil natuurlijk dat jouw onderneming zowel in Google Search als in Google Maps gevonden wordt. Om dit te realiseren dien jij via het Google My Business account een listing in Google Maps aan te vragen. Zo ben jij ook direct zichtbaar als een (potentiële) klant je opzoekt in Google Maps.

–     Locatie extensie in Google Ads
Koppel vervolgens je Google My Business account direct aan Google Ads. Nu zijn al jouw locaties en ook eventuele locatie updates zichtbaar in Google Ads. Verkoop jij een product via andere winkelketens? Dan kan jij de dichtstbijzijnde partner weergeven via de locatie-extensie voor partners. Tevens heeft de inzet van een locatie extensie een postief effect op de CTR en daarmee op de kwaliteitsscore van de Google Ads.

 

~ Victoria is campagnespecialist en adviseert dagelijks bedrijven over optimale zichtbaarheid binnen Google. 


–     Beeldmateriaal

Heb je eigen foto’s toegevoegd aan jouw My Business account? Zijn deze nog wel actueel? Voeg regelmatig nieuwe beelden toe van jouw locatie; je kunt er ook voor kiezen nieuwe diensten en producten te tonen in Google My Business. Toon bezoekers duidelijke beelden van jouw onderneming om een vertrouwd gevoel te creëren.

 

–     Veel gestelde vragen

Hoewel je al veel vertelt over je onderneming in de omschrijving en ook in Google Posts, kan een deel van de vragen nog niet beantwoord zijn. Bezoekers hebben daarom ook de mogelijkheid deze vragen in Google My Business te stellen. Beantwoord deze vragen regelmatig. Misschien komen vaak dezelfde vragen terug, dan zou het relevant kunnen zijn om hier een speciale COVID-19 Update over te delen.

Lanceer je Succes!


      Laat je gegevens achter!Je hoort binnen 24 uur van ons.