Google Shopping is één van de meest effectieve marketing kanalen voor webshops

Het oriëntatieproces voor het aanschaffen van een bepaald product begint vaak online. Negen van de tien keer zal dit oriëntatieproces starten op Google of een vergelijkbare zoekmachine. Natuurlijk is het voor jou als adverteerder interessant om zichtbaar te zijn op het moment dat een potentiële klant zich gaat oriënteren in jouw producten en/of diensten. Door het assortiment van jouw webshop te verwerken in een product feed, maken we het mogelijk om jouw producten te tonen tussen de Google Shopping resultaten. Google Shopping is voor veel e-commerce partijen één van de belangrijkste marketing kanalen, mits het op de juiste manier wordt ingezet.

Google Shopping kan zeker bij grote assortimenten erg ingewikkeld en onoverzichtelijk zijn. Alleen met specialistische kennis van de werking van Google Shopping en het hebben van een goede campagne structuur behaal je het maximale resultaat. Wij hebben ervaring met het (dynamisch) opbouwen en beheren van Google Shopping campagnes voor kleine en grote adverteerders in verschillende markten.

In tegenstelling tot normale SEA campagnes, is het bij Google Shopping niet mogelijk om zelf een selectie te maken van interessante zoekwoorden. Google bepaalt in zekere mate zelf bij welke zoektermen jouw producten wel of niet vertoond worden, op basis van de informatie in de product feed. Het zal je daarom niet verbazen dat de kwaliteit van de informatie in de product feed van essentieel belang is. Om die reden hebben wij ons ook gespecialiseerd in “feed management”. Met behulp van speciale tools kunnen we de informatie in de product feed geautomatiseerd bewerken, zodat dit beter wordt opgepakt door Google. Dit resulteert in relevantere advertenties en effectievere campagnes.

Proces

Overweging en selectie CSS

Sinds 2018 is het mogelijk om via Comparison Shopping Services (CSS) te adverteren op Google Shopping. Deze manier van adverteren kan interessante voordelen met zich meebrengen, waaronder een voordeel in de veiling in de vorm van een korting op de kosten per klik. In gezamenlijk overleg besluiten we of we gebruik willen maken van een CSS.

Set-up product feed en/of controle op kwaliteit

Vervolgens gaan we aan de slag met het opzetten van een product feed en het uploaden van de feed in het Google Merchant Center om het adverteren mogelijk te maken. Indien er al een product feed aanwezig is controleren we deze op kwaliteit en adviseren we eventueel een feed management tool te gebruiken om aanpassingen door te kunnen voeren.

Set-up & optimalisatie

Wanneer de product feed gereed is gaan we over tot het opzetten van de campagnes. Wanneer de campagnes eenmaal staan begint het doorlopende proces van het beheren en optimaliseren van de campagnes.

Rapportage

Periodiek zullen wij de resultaten van de Google Shopping campagnes inzichtelijk maken en toelichten. Dit gebeurt door middel begrijpelijke rapportages die zijn afgestemd op jouw wensen en behoeften.